Банкеръ: “Некомпетентност и корупция са обвили Столичната община”
Интервю с Бетина Мутишева за Банкеръ, 02.08.2019 г.
Г-н Бонев, какво ви накара да се кандидатирате за кмет на София, популярността на движението “Спаси София” или проблемите в града?
Основната причина е фактът, че през последните 10 години ние изключително усърдно работим за решаването на проблемите в София. Много сме активни в критиките на некачествените ремонти, но и даваме непрекъснато предложения. Така че това е една нова естествена стъпка, за да придобием още инструменти, с които да да направим така, че столицата наистина да бъде град, в който хората с желание и удоволствие да живеят, работят, учат и създават семейства.
Смятате ли, че без подкрепата на голяма политическа сила, на каквато ще разчитат и сегашният кмет Йодранка Фандъкова и евентуално Мая Манолова, можете да постигнете успех или разчитате, че на хората съвсем им писна от т.нар. системни партии?
Аз съм сигурен, че на много хора наистина им е писнало от системните партии. Ако направим анализ на последните европейски избори, на практика над 60% от хората, които имат право на глас, не упражниха вота си. Те са нашата цел. Това са обезверените, тези, които не желаят пак да дават гласа си “против” или “за” най-малкото зло. Вярвам, че това са хората, които ще ни подкрепят. Те ще гласуват най-сетне за нещо конкретно – за независим кандидат, но с доказана история на работа в полза на града и екип, който има най-подробната предизборна програма, писана в историята на София – над 300 страници с над 500 конкретни мерки. Т. е. това, че няма голяма партия зад нас, дори е плюс, защото нашата цел са гражданите, а не партийните игри, далавери и интриги. Затова сме и на улицата много по-рано от всички останали. Не се страхуваме от неудобни въпроси или да не ни очернят. Ние сме от хората и сме работили винаги за хората.
И все пак, ако някоя голяма партия реши да ви подкрепи, как ще реагирате?
Ние сме гражданска организация. Вече няколко пъти публично заявихме, че имаме програма. Абсолютно всеки гражданин или партия са свободни, да подкрепят нещата, които му харесват в нашия план или пък да ни критикуват, но ние в коалиция няма да влизаме.
Съдейки от социалните мрежи, софиянци не са много щастливи, че сегашният кмет на столицата е от Самоков, другият евентуален претендент от Кюстендил …
Аз съм четвърто поколение софиянец, така че това си е моят роден град. Аз имам изключително силна емоционална връзка със столицата и затова съм и един от създателите на “Спаси София”. Наясно съм с коментарите и с тази вражда “софиянци срещу провинциалисти”, но трябва да бъдем наистина обективни. Няма никакво значение откъде си, важното е да бъдеш активен, отговорен човек и гражданин. Без значение от родното място. Очевидно София е градът, в който живеем всички ние. И за всички нас ще е от полза, ако тя бъде един чист, подреден, мобилен и безопасен град. Аз не искам да влизам в дискусия дали г-жа Фандъкова е от Самоков, г-жа Манолова е от Кюстендил или откъде са другите кандидати. За мен е важно какво може да бъде предложено за София и смятам, че програмата, която ние предлагаме, е най-добрата за столицата. Напълно отговорно заставам зад написаното в нея и ще се боря не само за доверието на хората, но и за реализиране на всичко написано.
Батакът в София е голям. Показателен е не само ремонтът на “Граф Игнатиев”. Имаше голямо обществено недоволство, но все пак нищо не се промени – нито некачественото строителство, нито практиката “наши” фирми да се пробутват за изпълнението на всевъзможни строителни и обществени поръчки…
Това е изключително сериозен проблем. Аз бих определил качеството на ремонтите като един от най-големите провали на дългогодишното управление на Йорданка Фандъкова и партия ГЕРБ в София. Факт е, че с нашите пари, за сметка на нашето време и нашите нерви, удобството и красотата на града, ние всяка година сме свидетели на поредица от некачествени ремонти, дори в най-централните райони на София. Това е следствие на една изключително смъртоносна комбинация от некомпетентност и корупция, която е обвила особено политическото ръководство на Столичната община. Изразът “ремонт на ремонта” дойде от “Спаси София”. Ние бяхме организацията, която започна да го използва и го наложи в общественото говорене. Въпреки, че мислехме и вярвахме, че обръщането на по-сериозно внимание на този проблем от страна на медиите и на гражданите ще предизвика предприемане на мерки и това ограбване на хората ще бъде спряно, се случи точно обратното. “Граф Игнатиев” е кулминацията на години неразбиране защо проблемът с качеството на ремонтите трябва да бъде решен. В нашия план за София това е една от важните теми, на която сме отделили специално внимание. Ще създадем черен списък на фирми, които системно не изпълняват своите задължения, не строят в срок и качествено. Втората стъпка, която ще предприемем, е Столичната община, в ролята си на възложител и инвеститор в тези проекти, най-сетне да започне да контролира изпълнението им. В момента това не е всеобщ български проблем, а локален софийски проблем. В много други градове качеството на ремонтите е далеч по-добро, включително в градове, управлявани също от ГЕРБ. Третата стъпка е повишаване на качеството на заданията, защото често ниското им качество е причината за забавянията и нуждата от препроектиране “на коляно”.
Стана дума за вашия подробен план. Откъде ще започнете, ако софиянци ви гласуват доверие?
Това е дългосрочен план за София и това са нашите мечти как искаме да изглежда столицата. Догодина ще се работи по новия общ устройствен план за града. Точно сега е времето да заложим на най-смелите и амбициозни проекти. Планът ще определи как ще се развие София през следващите 20 години. Първото нещо, което бих направил като кмет, е да възложа пълен външен одит на Центъра за градска мобилност. Това е дружество, което се управлява крайно неефктивно, от което изтичат много от нашите пари. Двама бивши негови директори са покойници. Предишният му директор ходеше с охрана и предишното ръководство си подаде оставката след корупционен скандал. Това е доказателство, че дейността на дружеството трябва много сериозно до са контролира. Най-важното за самия градски транспорт е той да бъде редовен. Това и бързината на достигане до крайната цел на пътуващите е много по-важно от това дали превозните средства ще са на 2 или на 5 години. Целим линиите да станат повече и да обслужват по-директно кварталите, тъй като от 30 години не е правена нова генерална схема на транспортните трасета. Трябва да се подсили надземния градски транспорт. В момента метрото не сваля хората от колите, а сваля от надземния градски транспорт и това обезсмисля големите инвестиции.
Ако ви изберат, дали като на независим кмет ще ви бъдат осигурени поне толкова средства, колкото сега се дават на ръководството на града? Знаете – за “нашите” хора има, а за другите каквото остане…
Този проблем се наблюдава и в момента в София. Районните кметове имат задължения, но почти нямат бюджет. Аз мисля, че нито една партия или държавно управление няма да си позволи да наказва столицата, само защото кметът не е от управляващата партия. Това е крайно недемократично. Дори и това да се случи, няма да допусна да навреди на интересите на града. София може сама да се оправи, даже и при открита война с държавата. Призовавам вашите читатели да направим така, че градът ни да се управлява от хора, които изживяват проблемите на столицата, а не се движат с джипове на НСО и са спуснати пионки, използващи поста си за трамплин към парламента.
Кажете нещо повече за вашето движение, за неговите планове и намерения.
Ние работим от 10 години. Започнахме през 2009 г. като “Спаси метрото”. Тогава плановете на общината бяха третата линия на метрото да бъде един трамвай, който не прави връзка с другите линии. По наше искане проектът беше преработен и третата линия, която предстои да бъде пусната, е истинско метро. През 2014-а преценихме, че има много други теми, които ни вълнуват и решихме да участваме в тяхното решаване. В екипа ни има специалисти по графичен дизайн, икономика, маркетинг. Положихме много усилия за бранда на организацията, за да може да бъде разпознаваема. Петте ни стълба на действие са качествена градска среда, качествени ремонти, развитието на градския транспорт, опазване на културното наследство и чистотата на въздуха. Най-големият ни успех е, че вдигнахме критериите и очакванията на хората за заобикалящата ги градска сред, защото управляващите се опитват да нулират изискванията им.
Нека за край да отбележим още един ваш приоритет.
Много е важна борбата с корупцията, която е пропила столичната администрация и общинските дружества. Моята цел е в София не просто да е невъзможно да получиш или да дадеш подкуп, но да е невъзможно и да си помислиш или да бъдеш набеден, че си корумпиран. Това може да стане с ясни правила, реформа на администрацията и дигитализация.