VII.1. Потенциал за шест линии
Наличната железопътна инфраструктура, както и предвидената от НКЖИ нова такава с изпълнението на ремонта на жп възел София, позволява със сравнително малка инвестиция да се реализира транспортен план за градска железница от общо шест линии, свързващи основните населени места в Софийската агломерация.
В краткосрочен план функционирането на градската железница на София може да започне с три линии:
- Перник – Централна жп гара – Казичене с интервал на движение от 30 минути;
- Своге – Централна жп гара – Казичене – Ботунец с интервал на движение от 60 минути;
- Банкя – Централна жп гара – гара Елин Пелин с интервал на движение от 30 минути.
Инфраструктурата за тези линии съществува и сега. Необходимо е само изграждането на няколко спиркови перона и прилежаща инфраструктура за пешеходен достъп, интермодални терминали и буферни паркинги.
С тези 3 линии е възможно да се осигури интервал от 15 минути между гара Казичене и Централна жп гара София, което на практика е равностойно на нова линия на метрото.
Основната финансова тежест по въвеждането ѝ ще бъде закупуването на подвижния състав. Един адекватен за нуждите на Софийската агломерация влак с дължина 42 метра и превозен капацитет от 123 седящи и около 180 правостоящи пътника струва между 3 и 4 милиона евро според конфигурацията си. За правилната експлоатация на системата градът ще има нужда от минимум 20 състава или инвестицията за подвижен състав ще е около 80 милиона евро. Съществуват редица финансови инструменти, позволяващи на общината да кандидатства за безлихвен или нисколихвен кредит, например от ЕБВР.
В дългосрочен план железницата може да се разраства с още линии, като имаме готовност да предложим за анализ още три:
- Сливница – гара Елин Пелин с интервал на движение от 30 минути;
- Банкя – Биримирци – гара Подуяне – Казичене с интервал на движение от 30 минути;
- рингова линия Яна – Централна жп гара – Яна с интервал на движение от 30 минути.
За да е безпроблемен този процес на разширение на мрежата ще настояваме пред НКЖИ с реконструкцията на жп възел София инфраструктурата да е адаптирана за нуждите на пълния обхват на планираната железница.
Искаме да чуем твоето мнение за "План за София"
Ще се радваме да чуем всички ваши идеи, предложения, критики или похвали! Коментирай и ни кажи в каква София искаш да живееш.