III.2. Интелигентна система за управление
Различни компоненти, нужни за функционирането на система за управление на градския транспорт вече съществуват: всички превозни средства са оборудвани с GPS и модул, следящ времето им по разписание, но липсва интеграцията им с диспечерските центрове, което е лесно поправим недостатък.
През годините изградихме добри взаимоотношения с транспортните оператори на Прага и Варшава.
И двата града използват ефективно подобни софтуерни решения, а на най-голямото транспортно изложение в света през 2018 г. имахме възможността да се запознаем с новостите в управлението на градския трафик. Имаме готовност да започнем процедура за доставка на система за управление на градския транспорт и да я интегрираме както във всички превозни средства, така и в диспечерските центрове. С това целим значително подобряване на качеството на обслужване на пътниците, намаляване на времето за реакция при извънредни ситуации, събиране на големи масиви данни и значително оптимизиране на разходите.
Основният проблем с градския транспорт днес е, че е бавен, нередовен и лесно изпада в организационен хаос при всяка една извънредна ситуация. Системата, с която се определя кога и как да се изведе допълнителен автобус или трамвай на линия, които да заместят друг аварирал или сериозно забавен в задръстване, е тромава и неефективна.
В градовете, които приемат градския си транспорт като приоритет, се използва специален софтуер, който автоматизира този процес. Той не чака издаване на заповед от главния диспечер – той е главният диспечер.
Системата следи в реално време позицията на всяко превозно средство и дали то се отклонява от разписанието си.
Тъй като е интегрирана с цялостната система за управление на трафика, ако регистрира закъснения или избързвания, тя налага корекции на светофарните фази, а при катастрофи, аварии или други затваряния на улици и булеварди, автоматично адаптира графиците на линиите на градския транспорт, за да не се наруши нормалното обслужване на пътниците.
Друго много важно свойство на тази система е способността ѝ да анализира и предлага места за разполагане на резервни превозни средства, които да имат готовност да се включат по дадена линия. В София тази практика през годините бе напълно изоставена, като днес всяка заместваща кола на градския транспорт тръгва от депата и гаражите. Това не само е огромна загуба на време, но и като всеки друг изминат километър, нулевият пробег (от депа до включване на линия) се заплаща от общината на стандартната тарифа.
Искаме да чуем твоето мнение за "План за София"
Ще се радваме да чуем всички ваши идеи, предложения, критики или похвали! Коментирай и ни кажи в каква София искаш да живееш.