III.3. Големите спортни обекти си връщат блясъка
Националният стадион Васил Левски не отговаря на съвременните спортни стандарти, а разположението му в центъра на града предизвиква сериозни неудобства – затваряния на основни булеварди и пречки за градския транспорт при провеждането на мачове или събития. Затова ако държавата реши, че има нужда от нов национален стадион, Столичната община ще се включи в процеса по избор на терен, изграждането на необходимата транспортна инфраструктура и оценка на взаимодействието с градската среда. Няма да бъдем пасивен наблюдател, както се случва всеки път, когато темата се повдигне в общественото пространство.
За да бъде ефективно използван, новият национален стадион трябва да има лесен и бърз достъп с релсов градски транспорт. Само така ще се избегне блокиране на движението при провеждането на събития.
Столичната община трябва да има решаваща дума при определяне на терена за строителство, като ще поставим своите изисквания към държавата за необходимостта от строителство на допълнителна обслужваща инфраструктура.
Ние искаме не просто да бъде построен нов национален стадион, но съоръжението да е съобразено с нуждите и възможностите на София, за да носи ползи на гражданите, а не допълнително да ги затруднява.
Вече сме свидетели как неадекватното планиране и неосигуряване на алтернатива за придвижване чрез градския транспорт създава проблеми при зала „Арена Армеец“. Липсата на голям паркинг и ефективен градски транспорт в района генерира хаос и обременява прилежащите квартали. Затова планираме на мястото на сегашния паркинг да построим многоетажен гараж с далеч по-голям капацитет. Според кадастъра теренът принадлежи на БАН, затова предвиждаме да проведем разговори с академията за изкупуване на мястото или за създаване на партньорство с цел реализирането на този проект. На по-късен етап планираме и удължаване на ринговия скоростен трамвай по бул. Г. М. Димитров и бул. Асен Йорданов, за да се осигури допълнителна връзка с висок капацитет до спортния комплекс.
Друг голям спортен обект, намиращ се в лошо състояние, е Колодрум Сердика в Борисовата градина. Пистата е с компрометирана настилка, трибуните и помещенията са полуразрушени, с прораснала растителност, занемарени и опасни за ползване. По нищо не личи, че собственикът “НСБ” ЕАД инвестира обратно средствата, получавани от наем на прилежащите съоръжения. От друга страна, въпреки че в общинската стратегия за Европейска столица на спорта 2018 е отбелязано намерение колодрумът да бъде ремонтиран, нищо не е направено. Безхаберното отношение към това уникално спортно съоръжение, обявено в проекта за ПУП на Борисова градина за част от историческо наследство за опазване, обрича спортните колоездачни клубове и любителите колоездачи на липса на достъп до адекватно място за тренировки по високо спортно майсторство и ежедневно спортуване.
Затова ще изискаме от “НСБ” ЕАД спешно да изготви възстановителен план за Колодрум Сердика
с гарантиране на достатъчно финансови постъпления от клубна спортна дейност, за да стане той място за масов спорт, колоездачни състезания и други събития. В рамките на такъв план следва да бъдат определени:
- равнопоставен достъп на спортните колоездачни клубове;
- регламентиран достъп на любители колоездачи в подходящ часови диапазон извън часовете за тренировки на спортисти;
- изготвяне на годишен календар за клубни тренировки, колоездачни състезания и други събития.
Изключително важно за популяризирането на колоездачния спорт и осигуряването на финансови постъпления е стимулирането на любители колоездачи да ползват колодрума за масов спорт. Това може да стане чрез комбинирани абонаментни карти за достъп и до други съоръжения за масов спорт, управлявани както от Столичната община, така и от други институции, като басейни, тенис кортове, стадиони, зали за отборни спортове и др. Чрез адекватно управление на терена прилежащ към колодрума и осигуряване на възможности за предоставяне на услуги, той може да се развива като средищно място за велосипедисти. Там те биха могли да ползват услугите на ремонтни работилници за различни видове колела, да имат места за дългосрочно, дори и зимно съхранение на велосипеди. Всички тези възможности са съществували под една или друга форма през годините и само адекватното управление с грижа към историческата му стойност може да върне славата на Колодрум Сердика и ползата му за софиянци.
Искаме да чуем твоето мнение за "План за София"
Ще се радваме да чуем всички ваши идеи, предложения, критики или похвали! Коментирай и ни кажи в каква София искаш да живееш.