III.1. ЖП възел София, проектиран с мисъл за града
Предстои Националната компания за железопътна инфраструктура (НКЖИ) да инвестира над 1 млрд лв в рехабилитацията на жп възел София. Това е огромен инфраструктурен проект, който има потенциала да реши много от натрупаните с растежа на града проблеми. За нас е основен приоритет проектът за ремонта на жп възела и прилежащите му гари да е инструмент за интегриране на северна София и към него да се добави обемно-пространствено проучване на цялата жп инфраструктура в града, което да реши наболелите проблеми на изолацията, която тя предизвиква.
В момента общината не участва в процеса и в резултат проектът, който НКЖИ предлага, е в противоречие както с Общия устройствен план и дългосрочните цели на града, така и със градоустройствената логика.
Пример за това е намерението на НКЖИ да изгради 2,5 километрова, 8 метра висока плътна стена, разделяща североизточните части на града,
въпреки изрично разписаните стратегии на общината за интеграция и градско развитие на тези територии. Смятаме, че такива ключови проекти трябва да са полезни на градската среда: да предоставят повече възможности за свободно движение на софиянци, околните пространства, граничните територии и ограждащата ги улична мрежа да се преосмислят, както и жп трасетата да бъдат включени в системата на градския транспорт.
Ще работим за корекции в проекта и осигуряване на пълна хармонизация на градските потребности и експлоатационните нужди на железопътните превозвачи. Съвместно с НКЖИ ще изработим критерии за преустройството на трасетата, представляващи интерес както за междуградските железопътни превози, така и за града. Искаме съвместно проектиране на трасетата на Товарна тангента, както и осигуряване на четири- или триколовозни отсечки между гарите Волуяк и Казичене, Илиянци и Централна гара, както и преработка на коловозното развитие на Централна жп гара, позволяващо делегирането на II-ри перон (3ти и 4ти коловоз) за нуждите на градската железница. Също така ще изготвим предложение за алтернативно решение за жп трасето от жп гара Волуяк до жп гара Подуяне-запад, позволяващо ефективното му използване от пътнически превози и ще откажем НКЖИ от намерението да строи плътна стена, разцепваща северна София.
Искаме да чуем твоето мнение за "План за София"
Ще се радваме да чуем всички ваши идеи, предложения, критики или похвали! Коментирай и ни кажи в каква София искаш да живееш.