I.4. Модернизация и развитие на тролейбусите

Поради скъпата технология и недостатъчнияткапацитет на батериите, електробусите още дълги години няма да бъдат адекватна алтернатива на тролейбусния транспорт. Съчленен тролейбус от реномиран европейски производител струва колкото единичен китайски електробус. Нещо повече, София има почти 80 годишна експертиза и технически традиции, както и развита тролейбусна мрежа с три депа. Именно затова смятаме да продължим развитието и модернизацията ѝ.

развитие на тролейбусната мрежа

За да направим тролейбусния транспорт по-бърз, ще започнем с подмяна на старите стрелки, чието ниско качество не позволява преминаване през тях със скорост по-висока от 10 км/час. Това създава проблеми и за другите участници в движението, тъй като стрелките обикновено се намират преди или в самите кръстовища.

Планираме изграждането на три нови тролейбусни трасета, които ще свързват кварталите с бурно строителство с важните транспортни възли на столицата:

  • бул. Гоце Делчев, свързващ съществуващите по ул. Дойран и ул. Костенски водопад;
  • бул. Св. Наум и бул. Симеоновско шосе до Студентски град за бърза връзка на квартал Витоша с метростанция Европейски съюз и улесняване на свръхнатоварените линии 94 и 102;
  •  улиците Св. Киприян, Д-р Атанас Москов и Александър Паскалев за връзка на ж.к. Младост II и IV с метростанция Акад. Ал. Тодоров-Балан.

За обслужване на новите отсечки с обща дължина от около 10 км, както и за обновяването на стария подвижен състав, основно движещ се по линии 6, 7 и 9, предвиждаме стартиране на процедура за закупуване на 50 нови нископодови тролейбуси. Смятаме, че част от тях трябва да имат и хибридни двигатели, позволяващи експлоатирането им и по участъци без изградена контактна мрежа. С тези нови отсечки, превозни средства и подобрения в инфраструктурата тролейбусната мрежа в София ще стане далеч по-ефективна и ще може истински да допълва метрото. Това ще позволи и част от автобусните линии да бъдат обслужвани от тролейбуси, които са по-екологични, бързи и безшумни.