Трамвайните линии по бул. Тодор Каблешков

Завършеният бул. Тодор Каблешков би трябвало да изглежда така
© Zarząd Dróg Miejskich Warszawa

За нас бул. Тодор Каблешков е най-важният инфраструктурен проект в София след метрото и Софийския околовръстен път. Трасето му е част от третия градски ринг – най-отдалечения от центъра пътен обход. Когато бъде завършена южната му дъга, започваща от бул. Цар Борис III, покрай Зоопарка и през бул. Г. М. Димитров до бул. Шипченски проход, тя ще разтовари значително както бул. България и бул. Христо и Евлоги Георгиеви, така и кръстовищата на две нива при Семинарията и ТВ кулата.

По цялото му протежение в Общия устройствен план е заложено обособено трамвайно трасе със спиркови перони. Според проучванията на разработчиците на Плана за устойчива градска мобилност по него се очаква да пътуват около 65 000 пътника на ден, което е неколкократно повече от предвижданията за пътникопоток по някои отклонения на метрото. Линиите, които ще обслужват трасето, ще бъдат най-натоварените в града.

Последните десет години Столичната община не направи нищо, с което да покаже, че има намерение да реализира трасето, а точно обратното –

актуалният план е булевардът да се изпълни частично, без трамвайното трасе, като пак е помислено единствено за автомобилите.

Искаме бул. Тодор Каблешков да е основата за бавеното вече над две десетилетия развитие на трамвайната мрежа на София и да е двигател на ускореното ѝ връщане и разширяване в ж.к. Дървеница и Студентски град. Трамвайното трасе по бул. Тодор Каблешков има потенциал да е скоростно, с приоритет на кръстовищата и осигуряващо конкурентно на личния автомобил пътуване. С правилно проектиране и амбициозно разписание, трамваите ще изминават разстоянието между бул. България и метростанция Г. М. Димитров (6,2 км) за под 20 минути.

С целенасочен план за провеждане на нужните отчуждителни процедури и строителните дейности, той може да се реализира до 2025 г. Заедно със строителството на инфраструктурата ще се наложи нова организация на трамвайните линии. С най-висока проектна готовност са две важни за трамвайния транспорт отсечки – бул. Тодор Каблешков от бул. България до бул. Черни връх и от Семинарията до изоставеното трамвайно трасе при метростанция Г. М. Димитров. За довършването на бул. Каблешков в пълен габарит и с трамвайното му трасе е нужно да се отчуждят около 15 дка, а на бул. Г. М. Димитров – около 3 дка. Именно тези инфраструктурни проекти са и първата фаза от нашия План за София. С изграждането им ще можем да осигурим бърза и ефикасна връзка на ж.к. Манастирски ливади-изток, Гоце Делчев и част от Кръстова вада с метростанция Витоша, както и довозващ транспорт на ж.к. Дървеница и Дианабад до метрото.

Строителство на южната дъга на кръговия трамвай на София (фаза 1)

След изграждането на двете трасета планираме удължаване на линия 10 от метростанция Витоша до ж.к. Борово, а на 18 – до ж.к. Дървеница и замяна на обслужващите ги трамваи с дълги и нископодови. Така ще разтоварим значително бул. България от автомобили и ще намалим натоварването по изнемогващи линии като 280, които се препълват в час пик.

Следващата фаза е обвързана с довършването на бул. Тодор Каблешков в участъците от бул. Цар Борис III до бул. България и от бул. Черни връх до бул. Симеоновско шосе. За него са необходими сериозни отчуждения, които трябва да започнат час по-скоро. Веднъж изпълнен в пълния си габарит, заедно с трамвая, той ще е от огромна помощ за всички шофьори от западна София, които сега са принудени да минават през Центъра или Лозенец, за да достигнат Студентски град, Младост или Дружба.

Фаза 2 включва довършването на бул. Тодор Каблешков и развитие на мрежата в Студентски град

Предвиждаме и изграждането на ново трамвайно трасе по бул. Вардар, съвместено с линеен парк, който да е част от парк Околовръстна железница, по подобие на успешно възприетото ни предложение за бул. Македония. Ще удължим линия 18 от бул. Св. Климент Охридски по бул. 8-ми декември и ул. Акад. Борис Стефанов до НСА. Предвиждаме и нова линия от гара Захарна фабрика през ж.к. Красна поляна, кв. Овча купел, ж.к. Борово и кв. Витоша до метростанция Г. М. Димитров и ж.к. Дървеница.

Фаза 3 – завършване на кръговия трамвай

С довършено трамвайно трасе по цялата дължина на бул. Тодор Каблешков, ще можем да започнем да налагаме кръговия трамвай като обвързващ всички метролинии в София в периферните им отсечки. В далечна перспектива поетапно той ще расте към  ж.к. Слатина, Левски Г и ж.к. Хаджи Димитър на изток и към ж.к. Захарна фабрика, Модерно предградие, през ж.к. Надежда към Военна рампа на запад.