Трамвайните линии по бул. Тодор Каблешков
За нас бул. Тодор Каблешков е най-важният инфраструктурен проект в София след метрото и Софийския околовръстен път. Трасето му е част от третия градски ринг – най-отдалечения от центъра пътен обход. Когато бъде завършена южната му дъга, започваща от бул. Цар Борис III, покрай Зоопарка и през бул. Г. М. Димитров до бул. Шипченски проход, тя ще разтовари значително както бул. България и бул. Христо и Евлоги Георгиеви, така и кръстовищата на две нива при Семинарията и ТВ кулата.
По цялото му протежение в Общия устройствен план е заложено обособено трамвайно трасе със спиркови перони. Според проучванията на разработчиците на Плана за устойчива градска мобилност по него се очаква да пътуват около 65 000 пътника на ден, което е неколкократно повече от предвижданията за пътникопоток по някои отклонения на метрото. Линиите, които ще обслужват трасето, ще бъдат най-натоварените в града.
Последните десет години Столичната община не направи нищо, с което да покаже, че има намерение да реализира трасето, а точно обратното –
актуалният план е булевардът да се изпълни частично, без трамвайното трасе, като пак е помислено единствено за автомобилите.
Искаме бул. Тодор Каблешков да е основата за бавеното вече над две десетилетия развитие на трамвайната мрежа на София и да е двигател на ускореното ѝ връщане и разширяване в ж.к. Дървеница и Студентски град. Трамвайното трасе по бул. Тодор Каблешков има потенциал да е скоростно, с приоритет на кръстовищата и осигуряващо конкурентно на личния автомобил пътуване. С правилно проектиране и амбициозно разписание, трамваите ще изминават разстоянието между бул. България и метростанция Г. М. Димитров (6,2 км) за под 20 минути.
С целенасочен план за провеждане на нужните отчуждителни процедури и строителните дейности, той може да се реализира до 2025 г. Заедно със строителството на инфраструктурата ще се наложи нова организация на трамвайните линии. С най-висока проектна готовност са две важни за трамвайния транспорт отсечки – бул. Тодор Каблешков от бул. България до бул. Черни връх и от Семинарията до изоставеното трамвайно трасе при метростанция Г. М. Димитров. За довършването на бул. Каблешков в пълен габарит и с трамвайното му трасе е нужно да се отчуждят около 15 дка, а на бул. Г. М. Димитров – около 3 дка. Именно тези инфраструктурни проекти са и първата фаза от нашия План за София. С изграждането им ще можем да осигурим бърза и ефикасна връзка на ж.к. Манастирски ливади-изток, Гоце Делчев и част от Кръстова вада с метростанция Витоша, както и довозващ транспорт на ж.к. Дървеница и Дианабад до метрото.
След изграждането на двете трасета планираме удължаване на линия 10 от метростанция Витоша до ж.к. Борово, а на 18 – до ж.к. Дървеница и замяна на обслужващите ги трамваи с дълги и нископодови. Така ще разтоварим значително бул. България от автомобили и ще намалим натоварването по изнемогващи линии като 280, които се препълват в час пик.
Следващата фаза е обвързана с довършването на бул. Тодор Каблешков в участъците от бул. Цар Борис III до бул. България и от бул. Черни връх до бул. Симеоновско шосе. За него са необходими сериозни отчуждения, които трябва да започнат час по-скоро. Веднъж изпълнен в пълния си габарит, заедно с трамвая, той ще е от огромна помощ за всички шофьори от западна София, които сега са принудени да минават през Центъра или Лозенец, за да достигнат Студентски град, Младост или Дружба.
Предвиждаме и изграждането на ново трамвайно трасе по бул. Вардар, съвместено с линеен парк, който да е част от парк Околовръстна железница, по подобие на успешно възприетото ни предложение за бул. Македония. Ще удължим линия 18 от бул. Св. Климент Охридски по бул. 8-ми декември и ул. Акад. Борис Стефанов до НСА. Предвиждаме и нова линия от гара Захарна фабрика през ж.к. Красна поляна, кв. Овча купел, ж.к. Борово и кв. Витоша до метростанция Г. М. Димитров и ж.к. Дървеница.
С довършено трамвайно трасе по цялата дължина на бул. Тодор Каблешков, ще можем да започнем да налагаме кръговия трамвай като обвързващ всички метролинии в София в периферните им отсечки. В далечна перспектива поетапно той ще расте към ж.к. Слатина, Левски Г и ж.к. Хаджи Димитър на изток и към ж.к. Захарна фабрика, Модерно предградие, през ж.к. Надежда към Военна рампа на запад.
Искаме да чуем твоето мнение за "План за София"
Ще се радваме да чуем всички ваши идеи, предложения, критики или похвали! Коментирай и ни кажи в каква София искаш да живееш.