III. Бърз и редовен транспорт

Въпреки инвестициите от стотици милиони евро, градският транспорт не изпълнява основната си функция и продължава да губи пътници. Новите превозни средства стоят блокирани в задръстванията и така едновременно харчат пари и тровят въздуха. Бавните и нередовни превозни средства са факторът, който отблъсква най-много наши съграждани от ползването на градския транспорт. Всички губим от това – все повече автомобили задушават града, а софиянци вместо да прекарваме повече време със семейството и приятелите си, губим часове в изнервена пътна обстановка. Освен да усвоява еврофондове, назначената от кмета администрация доказа, че е неспособна да предоставя адекватна транспортна услуга.

Знаем, че системните проблеми на София като огромните задръствания, липсата на места за паркиране и опасно мръсния въздух могат до голяма степен да бъдат решени чрез приоритизация на градския транспорт. Практиката в големите европейски градове показва, че когато автобусите, трамваите и тролейбусите се движат независимо от автомобилния трафик, те стават предпочитани и привличат нови пътници. Искаме да се сравняваме с Виена, градът с най-високо качество на живот в света и да мотивираме много повече хора да припознаят градския транспорт като реална транспортна алтернатива. Всеки нов пътник в градския транспорт е една кола по-малко на пътя и по-бързо придвижване за всички. Затова сме си поставили за цел скоростта на движение с градския транспорт да бъде съизмерима с тази на личния автомобил, както и ползващите го да се увеличават с поне 10% всяка година.

Правилни политики за подобряване на транспорта означават много повече от закупуването на нови автобуси. Интелигентно и модерно управление на транспорта ще докаже, че с адекватно планиране и проектиране на маршрути, БУС ленти и автономни коридори, както и приоритизация на кръстовищата, е възможно да ускорим придвижването на всички, включително и на автомобилите.