Тунел под Южния парк

През 2008 г. всички медии гръмко обявиха новината, че под Южния парк ще минава тунел, свързващ булевардите Никола Вапцаров и Гоце Делчев. Той е част от южната дъга на втория градски ринг и щеше значително да облекчи трафика в южна София, особено по ул. Хенрик Ибсен. За съжаление, няколко години по-късно тогавашният главен архитект на София – Петър Диков, започна упорито да лансира пробива до болница “Токуда” като по-евтина алтернатива. Днес той е изграден, трафикът по него е сериозен, а вторият градски ринг бе изкуствено пренесен на юг. Необходимостта от този тунел е актуална и днес, докато през “по-евтината алтернатива”, с която се оправда застрояването на терените зад Софияленд, задръстванията са ежедневие.

В нашия План за София, като основна част от пътната инфраструктура сме заложили изграждането на тунел под Южния парк, който ще помогне на всички да пътуват по-бързо.

Ще го реализираме с по една лента в посока, като ще започва от бул. Гоце Делчев веднага след кръстовището с ул. Костенски водопад.

Встрани от рампата ще се разположат локални платна, запазващи връзката с бул. П. Ю. Тодоров, като кръстовището с него ще се преработи в кръгово, а пешеходното преминаване ще става на ниво терен. Тунелът е с обща дължина от около 1400 метра и излиза на повърхността при бул. Никола Вапцаров след кръстовището му с бул. Черни връх. Безконфликтното преминаване под булевардите Черни връх и П. Ю. Тодоров, както и новопостроеното кръстовище при пазара Красно село, значително ще съкратят времето за пътуване от ж.к. Овча купел до Семинарията и Цариградско шосе.

Освен за автомобили, тунелът ще бъде и основен коридор за градския транспорт. По него ще минават линии, даващи удобни директни връзки с бул. Цариградско шосе и Студентски град.

Затова планираме изграждането на 3 подземни уширения, които да се ползват като автобусни спирки.

Първата е под Кучешката поляна, осигуряваща пряк достъп до Южния парк, втората – под ул. Козяк, даваща връзка с Правителствена болница и кв. Хладилника, а третата – под бул. Черни връх. По този начин ще осигурим бърза връзка между Лозенец и Хладилника с кварталите Гоце Делчев, Стрелбище, Красно село и Овча купел.

Трасето на тунела минава под двора на Правителствена болница и за реализирането му няма да се налагат никакви отчуждения. Той ще се изпълни по новоавстрийски тунелен метод, използван и при строителството на метрото и по предварителни разчети ще струва около 20 милиона лева.

Заедно с пускането на движението през тунела ще трябва да се въведат редица мерки за балансирано движение по ринга.

Най-важната от тях е осигуряването на свързана зелена вълна на всички кръстовища от ул. Атанас Дуков до ул. Дойран.